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Louboutin: Stilettos, London and Museums

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After Valentino (Ara Pacis Museum in Rome 2007), Vivienne Westwood (Palazzo Reale – Milan 2008) and Karl Lagerfeld (Maison Europee de la Photographie, Paris 2010) now is Christian Louboutin’s turn. During last years is more and more popular the public celebration of fashion’s icons through arts institutions and people, from the cinema field to Visual Art and Design. Up to July 9th at the London Design Museum will be possible to visit a retrospective exhibition about the most female beloved accessory maker. In order to celebrate the 20th anniversary of the French Louboutin Atelier Rizzoli publisher edited a monographic catalogue.
This little exhibition investigates on topics always used by this VIP shoe maker during lasts decades to take inspiration from, such as Cabaret and Cinema; parts of the show are based on Luna Park (with a lightening carousel) and a secret garden, other sections seem like coming from the theater.  According to this idea Louboutin’s masterpieces are one by one  displayed using spotlights and stage-like basements and supports.  Beyond the public image there’s a more intimate side of the French designer connected with the creative development of the object exhibited (and, first of all, put on); a reconstruction of his Studio is part of the show.. an overwhelmed table with papers and drawings surrounded by sketches and coffee cups, fabrics and photographs as inspirational source. The concept of art genius and conflicts existing inside the creator mind are showed using lights and shadows, and silhouettes useful to underline the importance of the line into the shoe’s designing process. As a result of the thought generating shoes’  shapes, a piece of clothing design follows the same route of any other artwork, and in this way shoes find their proper placement inside a museum. An hologram reproducing  Dita Von Teese taking a burlesque dancing enriches the exhibition’s path thanks to the use of advanced technologies recreating the image of the moving actress and surrounded by the most famous Louboutin shoe models; the Designer usually uses to name these pieces with celebrities’ namen (Tina- Tina Turner).

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Dopo Valentino (Museo dell’Ara Pacis – Roma 2007), Vivienne Westwood (Palazzo Reale- Milano 2008) e Karl Lagerfeld (Maison Europeen de la Photographie- Parigi 2010) è il turno di Christian Louboutin. Negli ultimi anni sta prendendo sempre più piede la celebrazione delle icone del fashion da parte di istituzioni e personaggi appartenenti alle arti, dal Cinema (film su Valentino e Tom Ford) alle Arti Visive e Design.  Fino al 9 luglio presso il Design Museum di Londra sarà possibile visitare la retrospettiva sul creatore degli accessori più amati dalle donne per festeggiare i 20 anni di attività dell’Atelier  francese; una monografia a lui dedicata è stata prodotta da Rizzoli. La piccola esposizione va a indagare i temi che in questi due decenni sono stati fonte d’ispirazione come il cabaret e il cinema, alcune zone sembrano un luna park con la giostra che gira e il giardino segreto, altre hanno un impostazione spiccatamente teatrale. E’ così che i capolavori di Louboutin dalla celebre suola rubino vengono celebrate singolarmente attraverso l’usi di luci e piedistalli simili a palcoscenici. Oltre la presenza dell’immagine pubblica vi è inoltre l’intimo fattore legato alla genesi creativa dell’oggetto esposto (e prima di tutto indossato) . Vi è la versione museale dello studio del designer, un tavolo ricco di fogli e schizzi circondati da tazzine di caffè, pezzi di stoffa e fotografie quali fonti d’ispirazione. L’idea della genialità e del conflitto interno all’artista con conseguenti risultati ci è mostrato grazie alla presenza di molte ombre e luci, di silhouette funzionali per sottolineare l’importanza della linea nel disegno di una calzatura. Frutto di un pensiero che genera il profilo di una scarpa, al Design di un capo da indossare-oggetto segue lo stesso processo dell’opera d’arte ed è così che trova consona dimora entro un museo. L’ologramma dell’attrice Dita Von Teese e del suo spettacolo burlesque arricchisce il percorso della mostra, la tecnologia avanzata utilizzata ricrea qui un’immagine dell’attrice danzante e circondata dai modelli più famosi della casa di moda, i quali prendono spesso nomi dalle celebrità femminile di cui riprendono lo stile (Tina).

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“Yes, I wanted to be a shoe designer, but I never thought it could be a profession. But what was the alternative? Doctor? Too dirty! Air hostess? Maybe not! Then someone gave me a book on Roger Vivier and, cherie, instantly I knew that was it!

(Christian Louboutin)

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too see the making of-Dita Von Teese hologram –  click here

Posted by Lucia Pedrana

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