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Massimo Berruti: A Look Across the Middle East

I have been in Milan last week end, and by chance I went to “Fondazione Forma per la Fotografia”, a photo’s gallery really interesting.

There were several exhibitions inside, but I was more attracted from once.

The photographer was Massimo Berruti and through his photos he recounted about  Pashtunistan, a crucial hinge region between Pakistan and Afghanistan.

He travelled, exactly, across Swat Valley and he followed the daily life of Lashkars, civil militants which fight in frontline against the Taleban menace and which defend the inhabitants of the area.

Berruti was able to gain the trust of these fighters, in such away to follow them nearly.

I propose you some photos, that I taken during the exhibition, in order to give you an idea about the sense of his photography.

In this photos, the fight is never visible, but the mood of the war is perceptible the same.

Homes reduced to ruins, abandoned buildings, poor interiors and mostly many weapons, communicate us the sense of their precarious life; always, to hover between life and death.

Mi trovavo a Milano, lo scorso week end, e per caso sono capitata in una galleria d’arte veramente interessante, chiamata “Fondazione Forma per la Fotografia”.

Erano esposte diverse mostre fotografiche, ma una in particolare ha catturato la mia attenzione.

Il fotografo in questione è Massimo Berruti, e attraverso i suoi scatti, ci ha raccontato del Pashtunistan, cruciale regione cerniera tra Pakistan e Afghanistan.

Il suo viaggio, esattamente, ripercorre le zone della valle di Swat, e i suoi lavori ritraggono la vita quotidiana dei Lashkars, un corpo di milizia civile che combatte in prima linea contro la minaccia Talebana e difende gli abitanti della zona.

L’ autore è riuscito a penetrare all’interno di questa comunità di combattenti, conquistandone la fiducia e seguendola nel quotidiano.

E se in queste immagini il conflitto non è mai visibile esplicitamente, la sua presenza è però percepibile ovunque.

Case ridotte a ruderi, costruzioni abbandonate, interni poverissimi e soprattutto tante armi, ci comunicano il senso di precarietà della loro vita, della caducità degli eventi e la realtà di un’esistenza sempre in bilico tra la vita e la morte.

by Stefania Tofani

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