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Gustav Klimt and His Golden Ladies in Venice

According to the Bible: Judith is a jew princess that after seducing Holofernes, the  Babilonian commander, beheaded him in his own Babilonian camp.

Salomé is another princess known among the contemporaneous for her sensual dancing skills. In a well-known episode she asked for John the Baptist’s head, and she got it!

Gustav Klimt, one of the stars of the Wiener Secession (early 1900’s cultural-artistic phenomenom) took inspiration from these tragic episodes and he fixed them into his “photographic paintings” using same poses and framing of the photography, with real Femmes Fatale as subjects.. They come from ancient stories but in these artworks is easy to see early 20th Century women you could meet in the foyer of a Viennese theatre or café. Jour-dame looking for male looks, delightful ladies wearing silky and precious dresses, and beautiful misses covered in twinkling jewels. They are traditional past heroines taken back by many artists and made contemporary by Klimt. With a large use of bright colours and oriental icons from his age. Today, Gustav Klimt is back in Venice for his 150° birthday anniversary- the second time after the 1910 Biennale.

Hosted till July 8th, Judith and Salomé are face to face in a room of the Correr Museum. Standing between these strong figures we are attracted and appealed to them, we become confused in front of this glory. Brushstrokes details and bright colours, soft female faces and wooden frames designed by Klimt himself, make us think about the original idea of “Total Artwork” (Gesamtkunstwerk) from the Modernist movement till the contemporary art. This exhibition is a unique chance to see Klimt’s masterpieces in the wonderful location of St. Mark Square in Venice, in front of the Basilica where the Austrian painter took inspiration more than 100 years ago. After that visit he painted “The Sunflower” as a sensual woman made by ‘100 golden dots’ ; this is part of the exhibition as well. A unique possibility to enjoy “Salomé” (part of the permanent collection of Cà Pesaro- Museum of Modern Art of Venice) with her notorious sisters..

Giuditta è una principessa giudea che in una notte lontana entra nell’accampamento babilonese di Oloferne e dopo aver sedotto il comandante, lo decapita.

Salomé è la principessa conosciuta al tempo per le sue danze sfrenate e sensuali che chiede al patrigno, per puro capriccio, la testa di San Giovanni Battista.

Gustav Klimt, celebre pittore della Secessione Viennese di inizio ‘900 prende spunto dalle tragiche storie di queste donne, le ferma e rende immortali entro le sue opere; crea “pitture fotografiche(uso di pose e inquadrature della tecnica fotografica) i cui soggetti sono vere Femmes Fatale.. Provenendo da racconti ambientati in tempi remoti, esse incarnano quì donne che facilmente si potevano incontrare nel foyer di un teatro viennese di inizio ventesimo secolo o in un cefé della capitale austriaca. Jour – Dame che incontrano gli sguardi maschili, incantevoli nei loro vestiti di seta preziosa, ricoperte di gioielli luccicanti; eroine del passato riprese da molti artisti e rese attuali da Klimt.

Egli, con colori brillanti, immagini dal sapore orientali icone della sua stessa epoca, torna a Venezia dopo la Biennale del 1910 nel 150° anniversario della sua nascita. Ospitate al Museo Correr fino all’8 luglio, Giuditta e Salomé sono faccia a faccia… Stando nel mezzo di quella sala ci sentiamo incredibilmente attratti e affascinati, confusi di fronte a tanto splendore. I dettagli delle pennellate dorate e dei colori brillanti, lo sfumato dei volti delle due donne, la cornice progettata da Klimt in persona il quale ci invita a riflettere sul valore dell’ Opera d’arte totale nel Movimento Moderno nell’arte di allora e di oggi.

La mostra è un momento unico per vedere i capolavori di Klimt nella splendida cornice di Piazza San Marco prorpio di fronte alla basilica da lui visitata oltre 100 anni fa, fonte di ispirazione per la realizzazione del “Girasole” sagomato come una sensualissima modella, i cui “100 punti d’oro” sono anch’essi visibili nell’esposizione veneziana. Un’occasione rara per vedere “Salomé” , parte dellla collezione permanente del Museo di Arte Moderna – Cà Pesaro di Venezia, in compagnia delle celebri sorelle..Image “Judith” (1901) on the exhibition poster

Image “Salomé” (1909)

Image“Sunflowers” (1912)

Image Gustav Klimt

www.museiciviciveneziani.it

www.correr.visitmuve.it

Post by: Lucia Pedrana

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