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Gucci vs. Ferragamo: Hard Fight in Florence

A well-estabilished trend during the last years, is the opening of corporate museum, showing to audiences the history and the identity of a company. Italy is known all around the world for fashion, so here we can find lots of luxurious brands with their own museum, foundations, or non profit institutions. Florence is the perfect city to look at that because of the presence of Gucci Museum since 2011 (Piazza della Signoria) and Ferragamo Museum (via Tornabuoni- Lungarno) since the last 17 years.. so close competitors! Nowadays, private companies are understanding their social and cultural responsability to refresh or improve their image by sponsorships or specific projects. Corporates seem to have really good feelings with contemporary arts so they are often involved as patrons or promoters of special plans based on their own spaces (partnership Museo Gucci- Pinault Foundation) or not. They’re also close to educational and future generations focused on activities (laboratories at Ferragamo Museum). Fashion brands in Italy are really good players into promotion and protection of their cultural heritage. Some things need to be changed like high entrance costs, student facilities, or the informational package. In the meanwhile, we’re waiting here in Venice for the reopening of Museum/Fondazione Prada (next june 2012) placed in the beautiful and unique location of Ca Corner della Regina, a huge historical building on Canal Grande.

Tendenza ormai consolidata negli ultimi anni, quella dell’istituzione di “corporate museums” trova nella città di Firenze un interessante terreno di osservazione soprattutto per quanto riguarda le case di moda. Nel 2011 apre in Piazza della Signoria il Museo Gucci, diretto concorrente del vicino Museo Ferragamo in via Tornabuoni con ormai 17 anni di storia. La creazione di queste istituzioni é segno evidente della presa di coscienza da parte delle compagnie  provenienti  dai piú svariati settori del proprio ruolo promotore nel campo culturale ed educativo e della cosiddetta ‘responsabilità sociale’. Ció ovviamente non vieta alle stesse aziende di puntare sull’autocelebrazione e la messa in mostra in primis di quello che é il loro operato negli anni e il loro ruolo leader nel made in Italy di lusso.  Accade poi  sempre piú di frequente che ci si accosti alle arti contemporanee ( partnership Gucci- Fondazione Pinault) o si lavori per il coinvolgimento delle giovanissime generazioni (laboratori creativi da Ferragamo). I brand del fashion fanno un grande lavoro nella promozione e nella tutela dei beni culturali del nostro bel paese, sarebbe bello se questi fossero maggiormente fruibili (sia per costi dei biglietti che per materiale informativo).. Dal fronte veneziano aspettiamo con ansia la riapertura del museo/fondzione Prada nella splendida location sul Canal Grande di Ca Corner della Regina prevista entro l’inizio dell’estate..

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www.guccimuseo.com

www.museoferragamo.it

www.fondazioneprada.org

By Lucia Pedrana

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